Korkea osaaminen on Suomen
kilpailuvaltti ja sivistysyhteiskuntamme kulmakiviä. Tähän johtava
sivistyspolku alkaa jo päiväkodeista. Siellä lapsille tarjottava
varhaiskasvatus on korvaamaton alku opin tielle.
Omat lapseni ovat
päiväkoti-ikäisiä ja mieheni poika alakoulussa. Arvostan suuresti
sitä työtä mitä opettajat ja päivähoidon ammattilaiset tekevät.
Heidän osaamisensa ja sitoutumisensa on ehdotonta huippuluokkaa.
Olen kuitenkin huolissani
muutamastakin asiasta päivähoidossa. Osassa päiväkodeissa
ryhmäkoot ovat liian suuria. Ryhmässä, jossa on 29 lasta,
neljä aikuista ja rajalliset tilat, on haastavaa saada päivä
toimimaan niin, että jokainen lapsi voidaan huomioida hänen
tarvitsemallaan tavalla. En ole vaatimassa jokaiseen päivään
kuvataiteita, balettia tai junnujoogaa, mutta ryhmäkokojen on oltava
kohtuullisia, jotta laadukas varhaiskasvatus voi toteuttua. Se on
jokaisen lapsen perusoikeus ja sillä on aivan keskeinen rooli lasten
tasa-arvon kannalta, sillä kaikki lapset ansaitsevat samat
mahdollisuudet. Kun ryhmäkoot kasvavat näin suuriksi, on lasten ja
aikuisten jaksaminen koetuksella.
Toisena haasteena on
osassa Helsinkiä päivähoitopaikkojen riittämätön määrä.
Esimerkiksi Haagassa, jossa itse asun, päiväkotiin tulijoita
riittää jonoksi asti ja lapsia joudutaan sijoittamaan kauaskin
kodista. Tästä aiheutuu vanhemmille kohtuuttomia lisäponnistuksia
arkeen kun lapsia joudutaan kuljettamaan hoitopaikkaan pitkiäkin
matkoja. Jokainen ruuhkavuosissa kamppaileva tietää, että 30
minuuttia lisää aamuun on joskus sietämättömän paljon. Ja kun
lapsi sitten jossain vaiheessa saa paikan päiväkodista kodin
läheltä, seuraa tästä taas päiväkodin ja ryhmän vaihto, mikä
on pienelle ihmiselle usein stressaava kokemus.
Päiväkotien
kolmantena keskeisenä haasteena ovat sijaisjärjestelyt. Kun
hoitaja tai opettaja sairastuu, pyritään tilalle saamaan
varahenkilö. Mutta aina tämä ei onnistu tai päiväkodissa on
sijaiskielto ja silloin ryhmää joudutaan
luotsaamaan vajaalla aikuisten määrällä. Kun ryhmät ovat jo
ennestään suuria, tämä on todellinen haaste henkilökunnalle.
Mitä siis pitää tehdä?
1)Ryhmäkoot on pidettävä
riittävän pieninä niin, että päivähoidon ammattilaisilla on
aidosti mahdollisuus käyttää korkeaa osaamistaan ja antaa
laadukasta varhaiskasvatusta. Syli pitää olla myös tarjolla
silloin, kun siihen on lapsella tarve.
2)Kaupungin on reagoitava
nopeammin päivähoidon jonoihin. Ratkaisuna ei voi olla sulloa lisää
lapsia tiloihin, joissa on jo ennestään paljon lapsia.
Päivähoitopaikan saaminen on perheiden sujuvan arjen ja
vanhempien sujuvan töihin palaamisen kannalta keskeistä.
3) Päiväkotien
sijaisjärjestelmän on oltava toimiva ja päiväkodeissa on
oltava riittävä määrä vakiosijaisia, jotka voivat vuorotella
ryhmästä toiseen tarpeen tullessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti